dimecres, de gener 09, 2008

Anar a 50 km/h, és prudent?

L’aplicació de qualsevol mesura que eviti o disminuesqui els accidents de trànsit té i tindrà el meu suport. En aquest sentit, som partidari de reduir la velocitat màxima per poder circular per les carreteres de Menorca, tot i que també fóra interessant d’aplicar-ne una de mínima. A més d’incrementar la seguretat dels conductors, ens faria col·laborar a disminuir la despesa energètic i, alhora, emetríem una quantitat més baixa de fum a l’atmosfera.

Personalment, m’està bé de circular, com a molt, a 90 km/h –i no em desagradaria que s’obligàs de fer-ho a 80--. De fet, fa molts d’anys que no super aquesta velocitat: 90 km7h. Supòs que el fet d’haver patit dos accidents –un com a xofer i l’altre com a acompanyant— em va fer obrir els ulls i aixecar el peu i tancar la boca a la possibilitat de remullar-la d’alcohol. Ara bé, totes aquestes mesures, i altres que es puguin promoure i implantar, han de ser assenyades. La realitat ens demostra que no sempre és així.

Fixar un límit de 50 km/h per poder circular pel desviament des Mercadal, podia tenir sentit quan per aquest terme municipal hi passejava un munt de cabres salvatges. Un cop aquests animalets van ser eliminats per l’autoritat autoritària, una limitació de la velocitat tan brutal sembla excessiva.

Quin sentit té desviar una carretera –treure-la del nucli urbà— si després s’ha de limitar la velocitat màxima de circulació a una ridiculesa de 50 km/h? Absolutament cap. Per fer això, per prendre una decisió així, no cal fer el desviament de Ferreries, per exemple. Durant els metres en què s’ha establert aquesta reducció absurda de la velocitat en passar a la vora des Mercadal, hi ha una raó objectiva per fer frenar els vehicles? Sí, hi és i, per tant, s’imposava i s’imposa una reducció. Aquest argument es basa exclusivament en l’existència de rotondes. És lògic, conseqüentment, que qui hagi de decidir de prendre la mesura correcta hagi pensat a rebaixar la velocitat de circulació per aquest sector. El que ja no ho és és que s’hagi passat. Puc entendre perfectament, i fins i tot compartir, que s’establesqui un límit de 70 km/h, o fins i tot de 60 km/h i que aquest límit no pugi ser superat de cap de les maneres, però fixar-lo en 50 km/h frega la ridiculesa.... i el perill. Ja no conduesc per carretera, però veig que els xofers han de clavar els vehicles per no infringir les normes. Clavar en sec un motor no és augmentar la seguretat, ans al contrari: és una arbitrarietat perillosa, és obligar els conductors a assumir un risc excessiu.

Hem de protegir les persones que empren les carreteres. Cal lluitar contra l’excés de velocitat, contra els que condueixen mamats, contra els camioners que allarguen la jornada excessivament... cal fer moltes coses. La primera, probablement sigui impopular i cap govern no té pebrots per aplicar-la: reduir la potència dels motors. Per una carretera, hom s’hi desplaça: res més; qui pretengui d’imitar asos del volant que volti per circuits preparats i no jugui amb la vida d’altri. Cada dia em fa més pànic travessar l’illa. Cada dia veig més imprudències i m’adon que hi ha un excés de tolerància amb els conductors que s’arrisquen i que posen en perill la vida de tots, però educar el personal no s’aconseguirà obligant-lo a clavar l’automòbil en passar pes Mercadal.

M’agradaria que qui hagi pres aquesta decisió rectificàs, parcialment, i fixàs un límit més adequat. Si no, caldrà posar botigues, parcs d’atraccions, etc., al costat de la carretera per entretenir-nos en passar prop des Mercadal. La cosa seria interessant. Ens podríem tornar a aturar-nos-hi –com fèiem fa uns anys— a comprar amargos o altres llaminadures. Els més moderns poden aprofitar per fer una returada i tasta la carta de qualsevol dels restaurants que hi ha al poble. Tot val per millorar l’economia dels comerciants. Tot, tret de les mesures absurdes. I anar a 50 km/h per un desviament, és absurd. Ho deixam en 60-70 km/h?